Et profesjonelt prosjekt med en solid strategi og spennende implementering
Juryen sier: «Årets bronsevinner skiller seg ut med internasjonal appell og evnen til å skape stort engasjement i målgruppen, gjennom en kreativ tilnærming til innholdsproduksjon. Et profesjonelt prosjekt med en solid strategi og spennende implementering.»
Det norske og innovative selskapet Aker BioMarine satset sist vinter tungt og målrettet på live produksjon av eget innhold. Serien består av fire legendariske hundeløp som finner sted på flere kontinenter. Hundeløpene ble dekket fra minutt til minutt og formidlet til et globalt publikum via en lang rekke tv-stasjoner og sosiale medier. Totalt har over 9 millioner seere fått med seg sendingene og dokumentarene som er produsert. Innholdet er distribuert i over 140 ulike land.
Aker BioMarine sitt kjerneprodukt er krill, som fanges i Antarktis, og leveres til produsenter av hundefôr. For å oppnå større kjennskap til produktet, har de tatt i bruk en strategi som kan minne om Red Bulls velkjente metodikk. Strategien tar utgangspunkt i å først skape innhold, og deretter gjennom innholdet skape et varemerke til produktet. De fire direktesendte løpene var Beargrease (Minnesota), Femundløpet (Norge), Volga Quest (Russland) og Iditarod (Alaska).
«Når våre kunder putter krill-logoen på pakningen sin, så skal forbrukerne være villige til å betale for det», fortalte Matts Johansen, administrerende direktør i Aker Biomarine, til kampanje da kampanjen ble lansert. Den sporty toppsjefen har selv førstehåndskjennskap til sporten, som deltaker i blant annet det norske løpet Mush Synnfjell.
Prosjektleder i Qrill PAWS, Nils Marius Ottestad, forteller at Maverix utkonkurrerte de andre byråene ved å utfordre selskapet på en enestående måte. Teamet kastet seg raskt inn i både sporten og miljøet for å organisere produksjonene før løpene begynte rett rundt nyåret.
Det hele kulminerte med at The Superbowl of dog mushing, Iditarod i Alaska, endte opp som verdens siste pågående sports event. Alt annet ble avlyst på grunn av pandemien. En etter en stengte de små landsbyene langs løypa ned, men hundesledene fortsatte. Nordmannen Thomas Wærner kom først over mållinja i Nome.
I tillegg til fire direktesendte løp som samlet sett gikk over 22 døgn, produserte Maverix store mengder sosiale medier-innhold, samt fire dokumentarer som ble kringkastet av en lang rekke tv-stasjoner, inkludert amerikanske CBS Sports.
Aker BioMarine og Maverix vant bronse i ANFO Effekt 2021 for QPAWS. Juryen uttalte følgende: «Årets bronsevinner skiller seg ut med internasjonal appell og evnen til å skape stort engasjement i målgruppen gjennom en kreativ tilnærming til innholdsproduksjon. Et profesjonelt prosjekt med en solid strategi og spennende implementering.»
Den estimerte verdien av omtalen og publisering er over 10 millioner USD. Høydepunkter, direktebilder og dokumentarer om dette innholdet har blitt vist i over 140 ulike land. Blant mediehusene finner vi Fox, NBC, ABC, BBC, Rakuten TV, Discovery, Amazon, NRK, TV 2, SMG, Nent, Hayu og Eurosport, for å nevne noen av de store medieaktørene som har publisert innholdet fra Aker BioMarine.
Salgstall fra Aker Biomarine. Progressiv vekst, salg i alle markeder, Qrill Pet:
2019: + 15 %.
2020: + 68 %.
Tilbakemeldingene fra CBS, et av de største mediehusene i USA, var uvanlig solide: «This show came together VERY nicely. The final polish from the rough cut I saw previously was extremely professional, gives us a lot of trust in this team to put together a high-level show», Julie Keryc, coordinating producer of outside packages for CBS.
Vi produserte en dokumentarserie som fikk tittelen Ice Cowboys, som er sendt i en rekke land og oppnådde hele 9,2 i score på IMDb. I fjor ferdigstilte vi The Lance Mackey Story, en to timer lang dokumentar, som har vunnet ikke mindre enn åtte internasjonale priser. Regissør Finn-Erik Rognan er også hedret spesielt for regien på dokumentaren. At noe som i utgangspunktet er content marketing for hundefôr vinner slike høythengende priser, er helt unikt.
Aker BioMarine var selv svært fornøyd med leveransen. Kunden sier selv om prosjektet: “PR- og brandingeffekten: En enorm eksponering som ingen annen spesialingrediens i denne bransjen har vært i nærheten av.”