Amedia ønsket å finne en løsning på hvordan Direktesport skulle bli den lokale helten, i en jungel av selvstendige merkevarer.
For noen år siden lanserte Amedia et digitalt sporty alternativ til de tradisjonelle mediehusene. Satsingen ble døpt Direktesport og har hatt imponerende vekst siden starten. På toppen av Amedias 80 lokalaviser har mediehuset bygget en felles digital strømmetjeneste med inntil 6.000 kamper og eventer i året.
Amedia ønsket å finne en løsning på hvordan Direktesport skulle bli den lokale helten, i en jungel av selvstendige merkevarer. Hver og en av de 80 lokale redaksjonene har sin egen logo, gjerne uendret over mange tiår, og det var ingen liten utfordring å finne en som alle kunne identifisere seg med og omfavne som sin egen.
Amedia ønsket seg et unikt symbol som skulle være lett gjenkjennelig på digitale flater og trykte medier. Det var viktig at symbolet skulle være folkelig og kommunisere at dette handlet om idrett. Men også at det kunne leve dynamisk i en digital verden og på egen hånd fortelle små historier.
I dag må merkevarer stadig tilpasse seg et raskt skiftende miljø, så Direktesport ønsket seg en leken, energisk og sporty logo. Internett og sosiale medier har gitt merkevarer muligheten til å oppføre seg som levende organismer. Hver enkelt redaksjon har sitt eget DNA, med unik kunnskap om lokale sportsbegivenheter.
Symbolene sin form varierer, men oppleves likevel som en enkel identitet med gjennomgående former og tydelig fargesammensetning. Det var viktig for Direktesport at profilen skapte norske assosiasjoner. Maverix landet derfor på en aktiv rødfarge og en lett blå som utgangspunkt. Krysningspunktet mellom disse to skapte den spennende blandingsfargen mørkeblå, som symboliserte fokus området til redaksjonene.
Maverix baserte selve navnetrekket på en enkel sans serif industriell font med unik sjarm. Direktesport er et langt navn satt sammen av to ord. Vi ønsket å dele ordet visuelt, og slik skape en spennende dynamikk også i selve navnetrekket. Vi valgte derfor å vekte direkte og sport ulikt. Skrivefonten er Fira, et geometrisk sans serif typesnitt fra Amedia sin egent identitet. Den er fleksibel med en fin bredde i typesnittene. Fonten fungerer utmerket på mobil, og er dessuten enkel i bruk ved formidling av store tallmengder som man finner i sportstabeller.