Maverix utviklet et kreativt taco-konsept for alle dagene hele uken. Og vips, så ble Santa Maria ny markedsleder i Norge.
Santa Maria formidlet til nordmenn at de godt kan spise taco på andre dager enn bare på fredagen. Og ble ganske raskt belønnet med den nye markedslederposisjonen. En nyhet som til og med havnet på Dagsrevyen. Og de fleste av landets aviser... Riktig nok med litt hjelp fra oss.
Nordmenn spiste 20 % mer taco enn normalt, noe som inspirerte Santa Maria til å lansere flere nye og spennende taco-konsepter.
– Salget har økt voldsomt. Det er helt tydelig at norske familier har stort behov for å kose seg sammen nå og at taco er mer populært enn noen gang. Derfor lanserer vi nå enda flere produkter, sa Kine Kotte, markedssjef i Santa Maria Norge.
Taco-eksplosjon: Økte salget med 250 millioner i fjor
Maverix har hjulpet Santa Maria med å lansere nye, smakfulle krydderpaster, flera salsaer, en herlig mayo og en tortilla med skikkelig struktur.
– Tanken bak det nye tacokonseptet vårt er enkel variasjon, restaurantfølelse hjemme og voksnere smaker. Vi kaller det Next Mex, forteller Kotte.
Taco-markedet har vokst i svært stor fart i moderne tid. Det ble totalt solgt tex-mex og taco for en kvart milliard kroner mer i 2020, enn året før. Santa Maria Norge AS var den store vinneren, og ble den gang markedsleder i Norge med 609 millioner kroner i taco-omsetning. Det var en økning på 85,5 millioner kroner, noe som tilsvarer 16,3 prosent vekst.
Santa Maria passerte dermed Old El Paso som størst på taco og meksikansk mat på det norske markedet , med sine knappe 39 prosent av markedet.
Tacosalget eksploderte i fjor: – Det har vært et helt fantastisk år
– Etterspørselen har vært overveldende i året som har gått. Det er veldig hyggelig at markedet foretrekker våre produkter. Det norske folk elsker meksikansk mat generelt og taco spesielt. Derfor er det også ekstra gøy å nå kunne by på tex-mex på et helt nytt nivå.
Maverix har produsert en bred nasjonal kampanje med annonser, reklamefilmer og innhold til sosiale medier. Men også bistått med PR-arbeid som har gitt Santa Maria masse positiv omtale, som for eksempel et større oppslag på NRK Dagsrevyen.