Maverix utviklet et kreativt taco-konsept for alle dagene hele uken. Og vips, så ble Santa Maria ny markedsleder i Norge.
De siste to årene har Santa Maria fortalt nordmenn at de godt kan spise taco på andre dager enn bare fredag, og blitt belønnet med ny markedslederposisjonen.
Nordmenn i pandemi-karantene har spist 20 % mer taco enn normalt. Nå lanserer Santa Maria en nytt og spennende taco-konsept: The next mex.
– Salget har økt voldsomt. Det er helt tydelig at norske familier har stort behov for å kose seg sammen nå og at taco er mer populært enn noen gang. Derfor lanserer vi nå enda flere produkter, sier Kine Kotte, markedssjef i Santa Maria Norge.
Taco-eksplosjon: Økte salget med 250 millioner i fjor
Maverix har hjulpet Santa Maria med å lansere nye, smakfulle krydderpaster, flera salsaer, en herlig mayo og en tortilla med skikkelig struktur.
– Tanken bak det nye tacokonseptet vårt er enkel variasjon, restaurantfølelse hjemme og voksnere smaker. Vi kaller det Next Mex, forteller Kotte.
Taco-markedet har vokst i svært stor fart i året som har gått. Det ble totalt solgt tex-mex og taco for en kvart milliard kroner mer i 2020, enn i 2019. Santa Maria Norge AS er den store vinneren, og er nå markedsleder i Norge med 609 millioner kroner i taco-omsetning i fjor. Det er en økning på 85,5 millioner kroner, noe som tilsvarer 16,3 prosent fra 2019.
Santa Maria passerer dermed Old El Paso som størst på taco og meksikansk mat på det norske markedet, med sine knappe 39 prosent av markedet.
Tacosalget eksploderte i fjor: – Det har vært et helt fantastisk år
– Etterspørselen har vært overveldende i året som har gått. Det er veldig hyggelig at markedet foretrekker våre produkter. Det norske folk elsker meksikansk mat generelt og taco spesielt. Derfor er det også ekstra gøy å nå kunne by på tex-mex på et helt nytt nivå.
Maverix har produsert en bred nasjonal kampanje med annonser, reklamefilmer og innhold til sosiale medier. Men også bistått med PR-arbeid som har gitt Santa Maria masse positiv omtale, som for eksempel et større oppslag på NRK Dagsrevyen.