• Hjem
  • Caser
  • Ny digital plattform for FESTSPILLENE i Bergen

Ny digital plattform for FESTSPILLENE I BERGEN

Maverix har levert ny digital plattform til Festspillene i Bergen. Festspillene i 2024 ble de mest besøkte på hele åtte år.

Da Festspillene i Bergen ble avrundet med selveste Mahlers åttende symfoni onsdag 5. juni, kunne festspilldirektør Lars Petter Hagen notere seg de beste besøkstallene siden 2016. 

– Publikum har strømmet til i år. Til sammen har vi hatt over 80 prosent belegg gjennom de 15 dagene Festspillene varer, og det er ingen selvfølge, sa festspilldirektøren etter avslutningskonserten

Innbydende og brukervennlig

I vår lanserte Festspillene en helt ny digital plattform, etter utlysingen sommeren 2023 av en anbudskonkurranse om å levere og drifte nye nettsider i nytt digitalt design. Maverix vant konkurransen, og jobbet med det nye nettstedet gjennom høsten og vinteren.

– Vi ønsket oss et fleksibelt, innbydende og brukervennlig nettsted...

...og nettopp det har vi fått. Det er lett å bruke og gir oss helt andre og inspirerende muligheter til å presentere festspillprogrammet.

– Vi har også erfart at løsningen er enkel og morsom å jobbe i for alle ansatte.

Ordene tilhører kommunikasjonsleder Silje Vestvik, som ledet prosessen med ny digital plattform hos Festspillene i Bergen.



Markedsførings- og salgsplattform

– Nettstedet vårt er en svært sentral del av festivalens kommunikasjons- og salgsarbeid, og der vi ønsker at billettsalget skal foregå. Da er det betryggende å konstatere at salget gikk godt under årets festspill, sier Vestvik.

– For oss har dette vært et spennende oppdrag, og dette er den mest avanserte plattformen Maverix har lansert så langt. Designet har blitt svært lekkert, og det er hyggelig å høre at billettsalget gikk strålende. Vi tar mål av oss til å levere en markedsførings- og salgsplattform som er av det ypperste som finnes på markedet i dag, forteller byråleder Linda Nordheim i Maverix.

Over 80 000 besøk

I over 70 år har Festspillene i Bergen vært en internasjonal møteplass for kreative krefter av alle slag i vestlandshovedstaden. Over 80 000 besøk ble registrert under Festspillene i år og det ble  utstedt mer enn 32 000 billetter. Programmet var som alltid bygget rundt klassisk musikk og scenekunst, med forgreininger i mange retninger.

Les mer

CaserDesignReklame

DUETT: Litt mer overskudd

Flere unge på Festspillene

Årets festspill var for øvrig også en magnet på de yngre generasjonene. I 2022 solgte Festspillene 1710 billetter til de under 30 år. I år steg dette tallet til 2911 billetter, noe som utgjør en økning på hele 70 prosent på bare to år. 

Fakta om Festspillene i Bergen

- H.M. Kong Harald V er Festspillenes høye beskytter.  
- Presenterer musikk, opera, teater, dans, ordskifter og familieprogram i 15 dager i mai/juni hvert år.  
- De første Festspillene i Bergen fant sted i 1953. 
- Lars Petter Hagen har vært festspilldirektør siden 2022.  
- Festspillene i Bergen 2024 hadde over 80 000 besøk.
- Dato for Festspillene i 2025: onsdag 21. mai–onsdag 4. juni 2025

Om nye www.fib.no

Teknologisk løsning:

Plattform: X Machina
CMS: Storyblok
DAM: Cloudinary
Hosting: Vercel
Framework: Nuxt
CSS: Tailwind
CRM: Customer.IO
Chatbot: Zendesk

Team, Maverix:

Markus Lind, design
Jimmy Winsjansen, design, UX, UI
Synne Heiberg, utvikler
Toni Delgado, prosjektledelse
Kjetil Røed, teknologisk ansvarlig
Rikke Marie Kvalvik, SEO-spesialist
Jan Ove Årsæther, rådgiver

VÅRE CASER

Vi jobber med noen av Nordens største merkevarer

Hva kan vi gjøre for deg?

Maverix er et ledende byrå innen strategi, teknologi, reklame og design som skaper vekst sammen med deg og dine produkter og tjenester.

Vil du vite mer om vår digitale plattform?

Toni Delgado

Leder, digital

toni@maverix.no+47 474 72 885

Jan Ove Årsæther

Strategidirektør, seniorrådgiver

janove@maverix.no+47 414 43 611

Marius Vestlien Hansen

SEO & SEM Lead

marius@maverix.no+47 948 80 177

MAVERIX Oslo

Aker Brygge,
Grundingen 6
0250 Oslo

MAVERIX Bergen

Vaskerelven 39
5014 Bergen

Offisielle partnere

Sertifiseringer

Google Ads, Analyse, Grafisk Design, UX/UI Design, Kommunikasjon & PR, Digital markedsføring