– Vi ønsket oss et fleksibelt, innbydende og brukervennlig nettsted...
Maverix leverte tidligere i år ny digital plattform til Festspillene i Bergen. Årets festspill ble de mest besøkte på hele åtte år.
Da Festspillene i Bergen 2025 ble avrundet med selveste Mahlers åttende symfoni onsdag 5. juni, kunne festspilldirektør Lars Petter Hagen notere seg de beste besøkstallene siden 2016.
– Publikum har strømmet til i år. Til sammen har vi hatt over 80 prosent belegg gjennom de 15 dagene Festspillene varer, og det er ingen selvfølge, sa festspilldirektøren etter avslutningskonserten.
I vår lanserte Festspillene en helt ny digital plattform, etter utlysingen sommeren 2023 av en anbudskonkurranse om å levere og drifte nye nettsider i nytt digitalt design. Maverix vant konkurransen, og jobbet med det nye nettstedet gjennom høsten og vinteren.
– Vi ønsket oss et fleksibelt, innbydende og brukervennlig nettsted...
...og nettopp det har vi fått. Det er lett å bruke og gir oss helt andre og inspirerende muligheter til å presentere festspillprogrammet.
– Vi har også erfart at løsningen er enkel og morsom å jobbe i for alle ansatte.
Ordene tilhører kommunikasjonsleder Silje Vestvik, som ledet prosessen med ny digital plattform hos Festspillene i Bergen.
– Nettstedet vårt er en svært sentral del av festivalens kommunikasjons- og salgsarbeid, og der vi ønsker at billettsalget skal foregå. Da er det betryggende å konstatere at salget gikk godt under årets festspill, sier Vestvik.
– For oss har dette vært et spennende oppdrag, og dette er den mest avanserte plattformen Maverix har lansert så langt. Designet har blitt svært lekkert, og det er hyggelig å høre at billettsalget gikk strålende. Vi tar mål av oss til å levere en markedsførings- og salgsplattform som er av det ypperste som finnes på markedet i dag, forteller byråleder Linda Nordheim i Maverix.
I over 70 år har Festspillene i Bergen vært en internasjonal møteplass for kreative krefter av alle slag i vestlandshovedstaden. Over 80 000 besøk ble registrert under Festspillene i år og det ble utstedt mer enn 32 000 billetter. Programmet var som alltid bygget rundt klassisk musikk og scenekunst, med forgreininger i mange retninger.
Årets festspill var for øvrig også en magnet på de yngre generasjonene. I 2022 solgte Festspillene 1710 billetter til de under 30 år. I år steg dette tallet til 2911 billetter, noe som utgjør en økning på hele 70 prosent på bare to år.
- H.M. Kong Harald V er Festspillenes høye beskytter.
- Presenterer musikk, opera, teater, dans, ordskifter og familieprogram i 15 dager i mai/juni hvert år.
- De første Festspillene i Bergen fant sted i 1953.
- Lars Petter Hagen har vært festspilldirektør siden 2022.
- Festspillene i Bergen 2024 hadde over 80 000 besøk.
- Dato for Festspillene i 2025: onsdag 21. mai–onsdag 4. juni 2025
Plattform: X Machina
CMS: Storyblok
DAM: Cloudinary
Hosting: Vercel
Framework: Nuxt
CSS: Tailwind
CRM: Customer.IO
Chatbot: Zendesk
Markus Lind, design
Jimmy Winsjansen, design, UX, UI
Synne Heiberg, utvikler
Toni Delgado, prosjektledelse
Kjetil Røed, teknologisk ansvarlig
Rikke Marie Kvalvik, SEO-spesialist
Jan Ove Årsæther, rådgiver