Vi utviklet en ambisiøs digital strategi med ett klart mål: Å gjøre De Bergenske mindre avhengig av tredjepartsplattformer gjennom kraftig økning i direktesalg.
Med ny digital bookingplattform og konseptet Vi er Bergen har hotell-familien De Bergenske økt direktesalget med 12 prosent.
– Det ble rekordsommer for oss, sier hotelldirektør Kjetil Smørås. Vi i Maverix har levert kreativt konsept og nye bookingsider.
De Bergenske består av seks unike og ikoniske hoteller i Bergen, som Bergen Børs Hotel, Zander K, Villa Terminus og Grand Hotel Terminus. I tillegg eier de en lang rekke velkjente restauranter i vestlandshovedstaden. Alle i Bergen har spist i det som er kåret til verdens vakreste rom; Frescohallen.
Som alle andre reiselivsaktører kjemper De Bergenske mot OTA-plattformenes økende dominans i markedet. Booking.com og Hotels.com spiser stadig mer av marginene, mens den eksisterende bookingplattformen for De Bergenske verken inspirerte eller solgte optimalt.
Den eksisterende digitale tilstedeværelsen var fragmentert, med en lite inspirerende bookingplattform og mangelfull SEO-struktur og -muligheter. Hotellgruppen trengte en helhetlig digital strategi for å øke direktesalget og styrke sin posisjon i markedet.
Vi utviklet en ambisiøs digital strategi med ett klart mål: Å gjøre De Bergenske mindre avhengig av tredjepartsplattformer gjennom kraftig økning i direktesalg.
Vi utviklet det samlende konseptet "Vi er Bergen" – en kreativ og inspirerende plattform som knytter De Bergenskes unike hoteller og restauranter sammen med byens rike kultur- og opplevelsestilbud.
Alle restauranter og hoteller har fått egne splitter nye booking- og inspirasjonssider. På samme plattform, men med eget unike design.
Vi mobiliserte et komplett team av digitale spesialister – fra teknologiske strateger og SEO-eksperter til UX-designere og innholdsprodusenter. Sammen bygget vi en kraftfull digital plattform som ikke bare skulle selge rom, men inspirere til unike bergensopplevelser.
Med utgangspunkt i reiselivets ni internasjonale segmenter og målgrupper, utviklet vi et omfattende site map og en detaljert SEO-strategi. Vi samlet alle separate nettsteder under ett sterkt domene. Og skapte en innholdsrik digital opplevelse som formidler alt det spennende Bergen har å by på, langt utover hotellenes egne vegger.
Ny, SEO-optimalisert nettside med integrert bookingløsning for hotell og restaurant
Systematisk content marketing-strategi og produksjon
Målrettede medie-, SoMe- og nyhetsbrevkampanjer
Retargeting-annonsering
Utvikling av nye utelivskonsepter med tilhørende profiler
Kontinuerlig optimalisering av kampanjer og innhold
Maverix har utviklet X Machina – en digital plattform som samler alle verktøy for analyse, SEO, innholdsproduksjon, publisering, mediebank og konverteringsoptimalisering i én og samme løsning. Plattformen er bygget på flere verdensledende internasjonale verktøy: Storyblok som CMS og Cloudinary for DAM, noe som sikrer rask respons og fleksibilitet i innholdsstyringen.
For å skape en sømløs brukeropplevelse, har vi integrert De Bergenskes eksisterende bookingsystemer, BookVisit og Gastroplanner, med kampanjesider og reklameinnhold. Dette gjør det mulig å følge kundereisen fra inspirasjon til bestilling, samtidig som CRM-systemene sikrer god kundeoppfølging.
Det tar normalt 8-10 måneder å se resultater av en digital relansering, men med X Machina kunne vi dokumentere effekt allerede etter første måned. Plattformen gir oss mulighet til kontinuerlig optimalisering basert på realtids-data, og De Bergenske er en av ti kunder som nå bruker denne teknologien til å øke sin digitale verdiskaping.