Slik kan evergreen innhold selge varene dine i evig tid

  • Hjem
  • Content
  • Slik kan evergreen innhold selge varene i evig tid

Se for deg innhold av høyeste kvalitet som får varene dine til å fly ut av hyllene, selv mange år etter at det først ble publisert.

Engasjerende og tidløst innhold har nærmest evig digitalt liv og når nye brukere og kunder hver eneste dag. – I Maverix definerer vi dette innholdet som evergreens, sier partner Paal Tarjei Aasheim.

Av Paal Tarjei Aasheim og Jan Ove Årsæther
paal@maverix.no
janove@maverix.no

– En av kundene våre som har satset på en rendyrket content marketing-strategi, ser at en av de artiklene som selger flest varer i deres kanaler, er over fem år gammel, sier Paal Tarjei Aasheim, partner og seniorrådgiver i Maverix.

Evergreen – tidløst og relevant

– For det første er innholdet i artikkelen helt tidløst, altså en evergreen. Med det mener vi at innholdet er like aktuelt og relevant nå som da den ble produsert og publisert for over fem år siden. For det andre inneholder den tekst, bilder og video av aller høyeste kvalitet, som tåler tidens tann. Strengt tatt er det ingen grunn til at innholdet ikke kan leve evig, så lenge det er godt nok, forklarer Aasheim.

Evergreen-begrepet ble først lansert av redaksjonelle medier. Mediehusene hadde lagt bak seg tiden der man jaget flest mulig klikk og oppdaget at om man utviklet innhold med tanke på lang levetid, skapte det større lojalitet hos leserne og brukerne.

Scrollytelling øker lesetiden

Samtidig som man sørger for at selve innholdet er relevant i mange går, er det like viktig å ta bruk moderne digitale virkemiddel innen historiefortelling. Forskning i regi av Microsoft har dokumentert at bruk av datadrevet historiefortelling og scrollytelling øker lesegleden og -tiden. I konklusjonen til Microsoft heter det blant annet at scrollytelling er en svært kraftfull og effektiv form for historiefortelling.

På brukerens premisser

– Scrollytelling handler om å ta de digitale mulighetene på alvor og presentere innholdet på brukernes premisser. Det er dette som skaper de beste resultatene. Det er nettopp derfor mediehusene tar i bruk virkemiddel som scrollytelling på sine viktigste artikler som de gjerne har jobbet med i ukevis. Det er nemlig de som utløser salg av flest abonnement, forklarer Jan Ove Årsæther, partner i Maverix.

Eksempler på scrollytelling

Her finner du flere strålende eksempel på scrollytelling eller digital historiefortelling: De beste norske matopplevelseneSecret Chef Table - A fiest for all the sencesThis is where the hit wine series Drops of God was shot and 9 European cities that get you into the Christmas spirit.Tidligere hang det skjermer som viste antall klikk og visninger av artiklene. Nå er det en annen valuta som er mye viktigere. Nemlig hvilke artikler som selger flest abonnementer. Det har en mye større og mer langsiktig verdi for mediehuset.

Les mer: Klar for årets julebord i Bergen med venner, kollegaer eller familien?
Les mer: Pepperkakebyen i Bergen – Julens mest magiske tradisjon
Les mer: Julebord i Bergen – nyt maten i verdens vakreste rom

Mekanismene som utløser CTA

Dette er i høyeste grad overførbart til content marketing. Det er de samme mekanismene som utløser et salg av et abonnement, som utløser hvilken som helst annen call to action (CTA).

– Forskning viser at om en leser eller bruker finner artikkelen så interessant eller relevant at man velger å bruke lang tid på den, øker sannsynlighet for et salg. Dette er like gyldig om man selger abonnementer eller helt andre varer eller tjenester. I dag sitter det helt egne avdelinger i mediehusene som skaper evergreens av innhold som gjerne er produsert for en tid tilbake og som skal få evig liv på nett, sier Årsæther.

Fem råd som skaper evergreen content

Noen helt konkrete grep kan løfte innholdet opp i evergreen-klassen. Her får du fem raske råd.

1. Velg en tidløs strategi

Noe innhold egner seg bedre som evergreen enn annet. Ta hensyn til dette når du velger en innholdsstrategi. Innhold som trender akkurat der og da, er ikke nødvendigvis spesielt interessant et kvartal eller to senere.

2. Vinkle om innholdet

En evergreen vinkles gjerne helt om fra tid til annen. Det skaper også læring, der man får testet hvilke bildevalg og vinklinger som fungerer best. Alle referanser må skrives inn på en måte som gjør at de ikke fremstår som utdaterte etter kort tid. 

3. Oppdater SEO og nøkkelord ved jevne mellomrom

En evergreen er søkemotoroptimalisert med nøkkelord, som gjerne oppdateres ved jevne mellomrom. Hva dine målgrupper søker etter på nett, endrer seg over tid. Ved bruk av SEO-verktøy, kan man også se om et nøkkelord er på vei opp – eller ned – i søkestatistikken.

4. Fornye artikkelen

Om du har en kraftfull og langsiktig content marketing-strategi, har du sannsynligvis produsert innhold siden sist som er relevant for dine andre evergreen-artikler. Kanskje kan artiklene dine bygges ut med nye bilder og nye avsnitt. Mest sannsynlig kan du bygge inn nye lenker og ny informasjon.

5. Post innhold på nytt i sosiale medier

Husk at algoritmene velger for brukerne. Dersom innholdet vårt oppleves som relevant for våre følgere, vil de bli eksponert for det. Hvis ikke, blir det valgt bort. Når man har vinklet om våre evergreens, deles disse på nytt i sosiale medier og sparker nytt liv og engasjement i dine plattformer.

Evergreens skaper høy ROI

Vi i Maverix har lang redaksjonell erfaring og kan bistå med utvikling av en strategi som skaper resultater i overskuelig framtid. Vi har produsert content marketing for kunder som Aker BiomarineClas OhlsonVisit NorwayInnovasjon Norge og mange flere. Vi har også kompentanse på den digitale kundereisen helt fram til et salg og innsamling av kundedata.

– Et eviggrønt tre symboliserer som vi vet evig liv. En evigvarende artikkel vil fortsette å skape verdi for deg, lenge etter at tv-kampanjen gikk av lufta. Tidløsheten i evergreen-innhold vil dermed generere en mye høyere googleranking i det lange løp. Men kanskje like viktig: Du vil neppe finne en høyere ROI, enn i evergreens, sier Aasheim.

Det betyr ikke at man aldri skal kaste seg rundt og lage attraktivt innhold på en trend som dominerer akkurat der og da. 

En evergreen vil bare leve mye lengre.

Vil du vite mer?

Paal Tarjei Aasheim

Strateg og seniorrådgiver

paal@maverix.no+47 950 82 000

Linda Nordheim

Byråleder og seniorrådgiver

linda@maverix.no+47 995 05 195

Jan Ove Årsæther

Strategidirektør, seniorrådgiver

janove@maverix.no+47 414 43 611

MAVERIX Oslo

Aker Brygge,
Grundingen 6
0250 Oslo

MAVERIX Bergen

Vaskerelven 39
5014 Bergen

Offisielle partnere

Sertifiseringer

Google Ads, Analyse, Grafisk Design, UX/UI Design, Kommunikasjon & PR, Digital markedsføring