Cookiedøden

dette vet vi i 2025

Får du også panikk hver gang du hører at cookies skal forsvinne? Du er ikke alene. Men kanskje trenger du ikke bekymre deg så mye som du tror.

Her er den faktiske statusen på cookies i 2025.

Av Marius Vestlien Hansen
SEO/SEM Lead, Maverix
marius@maverix.no

Dette trodde vi skulle skje med cookies

"Cookies kommer til å dø ut!" "Markedsføring blir umulig!" "Hvordan skal vi måle noe som helst?"

Dette var overskriftene vi så overalt for bare noen år siden. Men virkeligheten viste seg å bli ganske annerledes.

I retroperspektiv er det lett å se tilbake og le av hele situasjonen, men vær ærlig. Både du og jeg trodde det var slutten. Selv var en av hovedårsakene til at jeg valgte å jobbe med Adobe Analytics for et par år siden - nettopp cookiedøden.

Slik er situasjonen egentlig

Våre ferske tall viser noe overraskende! Mellom 60 og 70 prosent av brukerne sier fortsatt ja til å bli sporet. Det er høyere enn hva "ekspertene" spådde for noen år tilbake.

Når vi sammenligner tallene fra Piwik Pro Analytics med det vi ser i salgsplattformen til kundene våre, mangler vi data fra 30-40 prosent av brukerne. Noe som korrelerer med andelen brukere som aksepterer å bli sporet. Så hva betyr dette egentlig for deg?

GDPR gjør alt mer komplisert

La oss være ærlige - GDPR har ikke gjort livet enklere for noen av oss. Jeg vil beskrive de største utfordringene som...

  • Du må få samtykke til nesten alt

  • Samtykkene varer ikke evig

  • Reglene endrer seg stadig

  • Det er vanskelig å vite hva som er rett og galt

Mange selskaper ender opp med å be om samtykke til alt mulig, bare for å være på den sikre siden. Likevel, er det egentlig den beste løsningen?

Små selskaper sliter mest

Tilbydere av analyseverktøy, som eksempelvis Adobe har fancy løsninger som i større grad baserer seg på førstepartsdata, men de færreste har råd til dette.

Mellomstore selskaper finner ofte en god balanse med Piwik Pro, som vi hos Maverix har god erfaring med og anbefaler til kunder som ønsker mer robuste løsninger enn GA4. Utfordringen ligger i at implementering av avanserte løsninger som ofte koster skjorta, krever ekspertise for å fungere optimalt, og medfører betydelige kostnader til vedlikehold og oppdateringer.

Dette bør du gjøre nå

For å navigere i sporings-landskapet er det tre hovedområder du bør fokusere på. Først og fremst må du få kontroll på dataene dine. Start med førstepartsdata - det er gull verdt i dagens marked. Etabler gode rutiner for samtykkeinnhenting og bruk tid på å definere hvilke data som faktisk er viktige for din virksomhet.

Kompetansebygging er også avgjørende. Sørg for at du har grunnleggende forståelse for analytics og holder dere oppdatert på personvernregler. Stå sterkere sammen - kunnskapsdeling innad i organisasjonen er nøkkelen til suksess her.

Når det kommer til teknologi, er det viktig å gjøre grundige vurderinger. Server-side tracking har vist seg som et robust alternativ for mange. I valget av analyseverktøy finnes det flere veier å gå - GA4 er gratis men kan være rigid og frustrerende, mens Piwik Pro representerer et solid mellomsjikt for de som ikke har budsjett til Adobe Analytics. Test ulike løsninger og husk at personvernhensyn må være en integrert del av enhver teknologisk beslutning.

Dette er fremtiden

Cookies er ikke døde - de har bare forandret seg, og det samme må vi gjøre. Fremtidens vinnere blir de som klarer å bygge tillit gjennom åpen kommunikasjon om databruk og respekt for brukernes personvern, samtidig som de leverer verdifullt innhold tilbake. Når alt kommer til alt, handler det om tillit. Hvis brukerne stoler på deg og ser verdien av det du tilbyr, vil de også dele dataene sine med deg.

Vil du vite mer?

Marius Vestlien Hansen

SEO & SEM Lead

marius@maverix.no

SISTE FRA MAVERIX

Vi leder an i utviklingen

Hva kan vi gjøre for deg?

Maverix er et ledende byrå innen strategi, teknologi, reklame og design som skaper vekst sammen med deg og dine produkter og tjenester.

MAVERIX Oslo

Aker Brygge,
Grundingen 6
0250 Oslo

MAVERIX Bergen

Vaskerelven 39
5014 Bergen

Offisielle partnere

Sertifiseringer

Google Ads, Analyse, Grafisk Design, UX/UI Design, Kommunikasjon & PR, Digital markedsføring