Med kampanjen "Where are you, Will Ferrell?" vant Visit Norway og Maverix både gull og platinum-pris i selveste Adrian Awards.
Adrian Awards er verdens største og mest prestisjefylte konkurranse innen reiselivs- markedsføring. Der kåres vinnere innen reklame, PR og digital markedsføring.
Årets priser ble delt ut den 30. mars i Boca Raton i Florida, og denne gangen stakk Visit Norway av med hele 10 priser, to platinum, tre gull, en sølv og tre bronse. Visit Norway fikk også prisen "Best in show", den aller gjeveste utmerkelsen for beste arbeid uavhengig av kategori.
- Det er helt fantastisk å få anerkjennelse for at vi er best i verden på det vi gjør. Vi leverer jevnt på et høyt nivå med hele fem premierte arbeider. Det er flott å få bekreftet at vi ikke er en "one hit wonder», sier en stolt Katrine Mosfjeld, leder for forbrukermarkedsføring i Visit Norway.
Sammen med Maverix kastet Visit Norway seg rundt og laget et svar til Will Ferrel, da han utfordret Norges posisjon som ledende nasjon innen el-biler under reklamepausen i selveste Superbowl. Filmen der norske barn forsøkte å vise superstjernen veien til Norge, gikk viralt og skapte stort engasjement. Filmen fikk over 1,4 millioner visninger.
Her kan du lese mer om kampanjeresultatene: Visit Norway's svar til Will Ferrell gikk viralt
Norge er veldig sentral i filmen, med flotte bilder, og utfordringen fra Will Ferrell ble tatt på strak arm av Innovasjon Norge. På rekordtid ble det planlagt og gjennomført en produksjon på Opera-taket, der norske barn samlet seg for å ta i mot teamet fra USA, med norske flagg og iført bunad. Barna etterlyste Will og forsøkte å bidra med en forklaring på hvordan man finner veien til Norge.
– Bærekraft og grønn mobilitet er viktig for Norge, for den norske merkevaren og også for det norske reiselivet. Når vi fikk denne muligheten servert i hendene fra Will Ferrel på selveste Superbowl, måtte vi kaste oss inn og gjøre det norske reiselivet til en del av mediebildet, sier Katrine Mosfjeld, leder for forbrukermarkedsføring i Visit Norway.
Her kan du se General Motors-reklamen der Will Ferrell hisser seg kraftig opp over at lille Norge er best i verden i bruk av elektriske biler:
Kampanjen gikk i all hovedsak organisk og hadde totalt 1 400 000 visninger på Facebook og Youtube. Tallene demonstrerer tydelig den kraften som ligger i viral markedsføring, uten store budsjetter på spredning. Filmen ble også behørig omtalt i både norske og utenlandske medier.
– Innovasjon Norge hadde en kjempegod idé. Sammen kastet vi oss rundt og leverte en film i løpet av neste dag. Ekstra morsomt at den går viralt og skaper så gode resultater, sier byråleder Linda Nordheim i Maverix.