BRONSE: Juryens dom om Qrill Paws fra Aker Biomarine: "Et profesjonelt prosjekt med en solid strategi og spennende implementering"
Aker BioMarine og Maverix vant bronsemedalje for Qrill Paws-kampanjen. Anfo Effekt feirer de aller beste markedskampanjene fra norske selskaper.
Juryen sier: «Årets bronsevinner skiller seg ut med internasjonal appell og evnen til å skape stort engasjement i målgruppen, gjennom en kreativ tilnærming til innholdsproduksjon. Et profesjonelt prosjekt med en solid strategi og spennende implementering.»
Det norske og innovative selskapet Aker BioMarine satset sist vinter tungt og målrettet på live produksjon av eget innhold. Serien består av fire legendariske hundeløp som finner sted på flere kontinenter.
Hundeløpene ble dekket fra minutt til minutt og formidlet til et globalt publikum via en lang rekke tv-stasjoner og sosiale medier. Totalt har over 9 millioner seere fått med seg sendingene og dokumentarene som er produsert. Innholdet er distribuert i over 140 ulike land.
Aker BioMarine sitt kjerneprodukt er krill, som fanges i Antarktis, og leveres til produsenter av hundefôr. For å oppnå større kjennskap til produktet, har de tatt i bruk en strategien som kan minne om Red Bulls. Strategien tar utgangspunkt i å først skape innhold, og deretter gjennom innholdet skape et varemerke til produktet. De fire direktesendte løpene var Beargrease (Minnesota), Femundløpet (Norge), Volga Quest (Russland) og Iditarod (Alaska).
«Når våre kunder putter krill-logoen på pakningen sin, så skal forbrukerne være villige til å betale for det», fortalte Matts Johansen, administrerende direktør i Aker Biomarine, til kampanje da kampanjen ble lansert. Den sporty toppsjefen har selv førstehåndskjennskap til sporten, som deltaker i blant annet det norske løpet Mush Synnfjell.
Prosjektleder i Qrill PAWS, Nils Marius Ottestad, forteller at Maverix utkonkurrerte de andre byråene ved å utfordre selskapet på en enestående måte. Teamet kastet seg raskt inn i både sporten og miljøet for å organisere produksjonene før løpene begynte rett rundt nyåret.
Det hele kulminerte med at The Superbowl of dog mushing, Iditarod i Alaska, endte opp som verdens siste pågående sports event. Alt annet ble avlyst på grunn av pandemien. En etter en stengte de små landsbyene langs løypa ned, men hundesledene fortsatte. Nordmannen Thomas Wærner kom først over mållinja i Nome.
I tillegg til fire direktesendte løp som samlet sett gikk over 22 døgn, produserte Maverix store mengder sosiale medier-innhold, samt fire dokumentarer som ble kringkastet av en lang rekke tv-stasjoner, inkludert amerikanske CBS Sports.
Om Maverix
I kommunikasjonshuset Maverix har vi samlet usedvanlig erfarne reklamefolk og journalister, strateger og rådgivere, klippere og designere. Dermed kan et effektivt team lage kommunikasjon og store kampanjer med en tydelig rød tråd i alle tenkelige kanaler, og komme raskt på lufta med virkemidler som skaper vekst.
En Maverick følger ikke opptråkkede stier, men finner nye veier til målet. Kreativitet er ikke et mål i seg selv, men et virkemiddel for å skape vekst og sterke resultater. I Maverix følger vi ikke nødvendigvis boka eller etablerte sannheter, men utfordrer både oss selv og kundene for å skape verdier. Vi har kontorer i både Oslo og Bergen.