Aker Biomarine satser på Red Bull-strategien og skal bygge eget innhold. Maverix skal lage TV-serie, live-sendinger og magasiner.
Aker Biomarine satser for fullt på Red Bull-strategien og skal bygge en stor portefølje av innhold, som skal distribueres verden rundt. Maverix vant pitsjen og står for innholdestrategi og produksjon, som består i TV-serie, direktesendinger, magasiner og SoMe-innhold.
TV-serien har tittelen Alphadogs og skal produseres i løpet av det neste året. En rekke sterke karakterer fra Nord-Amerika er castet til serien.
- Vi er ydmyke og stolte over å ha fått denne store oppgaven. Dette er vår største kontrakt så langt og vi er for lengst i full gang, forteller byårleder i Maverix, Linda Nordheim.
Inspirert av Red Bull
Administrerende direktør i Aker Biomarine, Matts Johansen, er inspirert av Red Bull sin medie- og markedsføringsstrategi.
- Vi er ikke de første som gjør noe sånt. Dette har vært strategien til Red Bull i mange år. Det handler om å bygge innhold og gjennom det bygge kjennskap og kunnskap til produktet, sier han til bransjebladet Kampanje.
Aker Biomarines kjerneprodukt er hentet fra fangst av krill ved Antarktis, og dette brukes i både helsekostprodukter og i dyrefor. Derfor har selskapet lansert Qrill Paws Arctic World Series (PAWS), der de har samlet fire store hundesledeløp i USA, Russland og Norge i ett verdensmesterskap som skal dekkes og formidles til et internasjonalt publikum.
Maverix skal produsere direktesendinger fra fire unike løp rundt om i verden: Første race i Beargrease i Minnesota starter allerede søndag. Tett fulgt av Femunden i Norge, VolgaQuest i Russland, hvor årets sesong avsluttes i verdens med kjente hundeløp Iditarod i Alaska.
Første verdensmesterskap for hundekjøring
- Arrangørene hadde lekt med denne ideen lenge, men de trengte noen som kunne ta den finansielle risikoen, og der kunne vi spille en god rolle. Dette blir det første verdensmesterskapet for hundekjøring, og det tror vi er en viktig ingrediens for at folk skal følge med på dette, sier Mats Johansen til Kampanje.
- Da så vi at dette hadde et kjempepotensial. Denne sporten har alt som er interessant med natur, båndet mellom menneske og hund, historien med Alaska og Arktis og polfarerne, men det er veldig får som vet noe om den. Vi ser en kommersiell mulighet til å benytte posisjonen vi har bygd og ta steget fullt ut.
- Maverix utfordret oss på en annen måte enn de andre produksjonsselskapene vi møtte. Vår visjon om å gjøre dette til en helårssport løste de veldig bra på papiret, sier prosjektleder Nils Marius Otterstad i QrillPaws til Kampanje.
Stort dyrehjerte
Linda Nordheim i Maverix har et stort dyrehjerte og brenner veldig for prosjektet.
- Dette er et fantastisk morsomt prosjekt. Jeg husker da jeg jobbet med Solos flaskepost-kampanje i Try at vi tenkte at vi aldri kom til å gjøre noe lignende, men dette er større. Jeg føler jeg ånder og puster alt rundt hundehold og kjærlighet til hunder, sier Nordheim.
Satsingen strekker seg i første omgang over seks år der Aker Biomarine hvert år investerer et titalls millioner kroner i TV-produksjonskostnader. VGTV har kjøpt de norske rettighetene, mens European Broadcasting Union sikrer distribusjon til 56 hovedsakelige europeiske land.
Om Maverix
I kommunikasjonshuset Maverix har vi samlet usedvanlig erfarne reklamefolk og journalister, strateger og rådgivere, klippere og designere. Dermed kan et effektivt team lage kommunikasjon og store kampanjer med en tydelig rød tråd i alle tenkelige kanaler, og komme raskt på lufta med virkemidler som skaper vekst.
En Maverick følger ikke opptråkkede stier, men finner nye veier til målet. Kreativitet er ikke et mål i seg selv, men et virkemiddel for å skape vekst og sterke resultater. I Maverix følger vi ikke nødvendigvis boka eller etablerte sannheter, men utfordrer både oss selv og kundene for å skape verdier. Vi har kontorer i både Oslo og Bergen.