Ny digital plattform

ga rekordsalg for

DE BERGENSKE

Med ny digital bookingplattform og konseptet 'Vi er Bergen' har hotell- og restaurantfamilien De Bergenske økt direktesalget med 12 prosent bare på noen måneder. 

– Det ble rekordsommer for oss, sier hotelldirektør Kjetil Smørås.

Unike og ikoniske hoteller

Vi i Maverix har levert kreativt konsept og nye bookingsider, basert på X Machina og Storyblok.

De Bergenske består av seks unike og ikoniske hoteller i Bergen, som Bergen Børs Hotel, Zander K, Villa Terminus og Grand Hotel Terminus. I tillegg eier de en lang rekke velkjente restauranter i vestlandshovedstaden. Alle i Bergen har spist i det som er kåret til verdens vakreste rom; Frescohallen.

Ulike skjermbilder av digitale plattformer for hoteller og restauranter.

Utfordringen:

Som alle andre reiselivsaktører kjemper De Bergenske mot OTA-plattformenes økende dominans i markedet. Booking.com og Hotels.com spiser stadig mer av marginene, mens den eksisterende bookingplattformen for De Bergenske verken inspirerte eller solgte optimalt.

Les mer: Visit Norway og Maverix vant gull i VM i reiselivsmarkedsføring

Den eksisterende digitale tilstedeværelsen var fragmentert, med en lite inspirerende bookingplattform og mangelfull SEO-struktur og -muligheter. Hotellgruppen trengte en helhetlig digital strategi for å øke direktesalget og styrke sin posisjon i markedet.

Vi utviklet en ambisiøs digital strategi med ett klart mål: Å gjøre De Bergenske mindre avhengig av tredjepartsplattformer gjennom kraftig økning i direktesalg.

Vi utviklet det samlende konseptet "Vi er Bergen" – en kreativ og inspirerende plattform som knytter De Bergenskes unike hoteller og restauranter sammen med byens rike kultur- og opplevelsestilbud.

Alle restauranter og hoteller har fått egne splitter nye booking- og inspirasjonssider. På samme plattform, men med eget unike design.

De unike særtrekkene ved hvert hotell og restaurant blir trukket fram og presentert, på en inspirerende måte.


Digitalt løft over natten

De Bergenskes direktør, Kjetil Smørås, er strålende fornøyd med både samarbeidet og resultatene.

– Vi har fått et voldsomt digitalt løft over natten og er veldig fornøyd med samarbeidet med Maverix. De klarer å optimalisere og tilpasse kampanjene underveis, noe som gir oss økt synlighet og langt bedre resultater, forteller Smørås. 

Les mer: Vil du vite mer om effekten av scrollytelling?

– Maverix har hatt ansvaret for vår nye nettside, og optimaliserer den løpende. Resultatet er at vi nå fremstår slik vi ønsker og slik vi vil at gjestene våre skal se oss. Vi har nå endelig fått hjelp til å visualisere det vi føler vi står for, sier general manager Yngve Hansen.

Nyheter

VISIT NORWAY og Maverix vant VM i markedsføring

Skjermbilder av ulike restauranter og hoteller.

Løsningen:

Vi mobiliserte et komplett team av digitale spesialister – fra teknologiske strateger og SEO-eksperter til UX-designere og innholdsprodusenter. Sammen bygget vi en kraftfull digital plattform som ikke bare skulle selge rom, men inspirere til unike bergensopplevelser.

Les mer: Ny digital plattform for Festspillene i Bergen

Med utgangspunkt i reiselivets ni internasjonale segmenter og målgrupper, utviklet vi et omfattende site map og en detaljert SEO-strategi. Vi samlet alle separate nettsteder under ett sterkt domene. Og skapte en innholdsrik digital opplevelse som formidler alt det spennende Bergen har å by på, langt utover hotellenes egne vegger.

Ulike skjermbilder av digitale plattformer for hoteller og restauranter.


Virkemidler:

  • Ny, SEO-optimalisert nettside med integrert bookingløsning for hotell og restaurant

  • Systematisk content marketing-strategi og produksjon

  • Målrettede medie-, SoMe- og nyhetsbrevkampanjer

  • Retargeting-annonsering

  • Utvikling av nye utelivskonsepter med tilhørende profiler

  • Kontinuerlig optimalisering av kampanjer og innhold

Teknologisk innovasjon:

Maverix har utviklet X Machina – en digital plattform som samler alle verktøy for analyse, SEO, innholdsproduksjon, publisering, mediebank og konverteringsoptimalisering i én og samme løsning. Plattformen er bygget på flere verdensledende internasjonale verktøy: Storyblok som CMS og Cloudinary for DAM, noe som sikrer rask respons og fleksibilitet i innholdsstyringen.

BookVisit og Gastroplanner

For å skape en sømløs brukeropplevelse, har vi integrert De Bergenskes eksisterende bookingsystemer, BookVisit og Gastroplanner, med kampanjesider og reklameinnhold. Dette gjør det mulig å følge kundereisen fra inspirasjon til bestilling, samtidig som CRM-systemene sikrer god kundeoppfølging.

Det tar normalt 8-10 måneder å se resultater av en digital relansering, men med X Machina kunne vi dokumentere effekt allerede etter første måned. Plattformen gir oss mulighet til kontinuerlig optimalisering basert på realtids-data, og De Bergenske er en av ti kunder som nå bruker denne teknologien til å øke sin digitale verdiskaping.

+12 % bookinger

+48 % organisk

+1.236 % topplasseringer

+288 % klikk

Resultatene over er hentet fra kildene Google Search Console, Piwik Pro, Ahrefs og Book Visit. I tillegg til disse tallene er det en usedvanlig sterk vekst i restaurantbookinger via Gastroplanner.

Digitalt direktesalg:

Den nye digitale plattformen, støttet av målrettet innholdsmarkedsføring og SEO-optimalisering, har økt det digitale direktesalg fra egen plattform med hele 12 % sammenlignet med samme periode før. Gjennomsnittlig daglig verdi av hotellbooking har hittil i 2025 økt med på 50,5 %.

Les mer: 14 SEO-myter du må slutte å tro på i 2025

Digital synlighet – SEO og SEM:

Organisk trafikk har økt med 48%, fra 558 til 722 daglige besøk. Betalt søk har vokst med 1.585 % i samme periode. Samtidig har antall organiske 1.–3. plasseringer i Google økt med 1.236 %. Dette har gitt De Bergenske en sterkere digital tilstedeværelse og redusert avhengigheten av tredjepartsplattformer.

Konklusjon:

Gjennom strategisk bruk av digitale virkemidler har vi ikke bare økt De Bergenske sin digitale synlighet og salg. Vi har skapt en ny standard for hvordan tradisjonelle reiselivsaktører kan ta kontroll over egen digitale distribusjon. Prosjektet demonstrerer hvordan en helhetlig tilnærming til digital transformasjon kan skape målbare resultater og varig verdiøkning for reiselivsaktører. Vi ser at veksten fortsetter nå i lavsesong, noe som gir sterk tro på at 2025 blir et nytt rekordår.

Les mer

ContentDigital

1001 STRAWBERRY-historier fra hele Norden

Vil du vite mer om dette caset?

Linda Nordheim

Byråleder og seniorrådgiver

linda@maverix.no+47 995 05 195

VÅRE CASER

Vi jobber med flere av Nordens mest kjente merkevarer

MAVERIX Oslo

Aker Brygge,
Grundingen 6
0250 Oslo

MAVERIX Bergen

Vaskerelven 39
5014 Bergen

Offisielle partnere

Sertifiseringer

Google Ads, Analyse, Grafisk Design, UX/UI Design, Kommunikasjon & PR, Digital markedsføring