Norsk Rikstoto hyller alt fra stallansatte og ridelærere til veterinærer og hovslagere i ny kampanje.
Norsk Rikstoto hyller alt fra stallansatte og ridelærere til veterinærer og hovslagere i ny kampanje. Alle gode hestekrefter lanseres i samarbeid med samarbeidspartnerne Det Norske Travselskap, Norsk Galopp og Norsk hestesenter.
8. november 2024
– Sammen for alle gode hestekrefter er et nytt og spennende initiativ som synliggjør vårt viktige samfunnsoppdrag, forteller Camilla Garmann, administrerende direktør i Norsk Rikstoto.
Mange forbinder Norsk Rikstoto kun med hestespill og veddeløp, men de færreste vet at hele overskuddet går uavkortet til å fremme hestesport, hestehold og hesteavl i Norge. Det betyr at omkring en halv milliard kroner deles ut årlig for å sikre god hestevelferd, spre hesteglede og sørge for å bevare de truede, norske hesterasene – som alle er en viktig del av vår kulturarv.
Overskuddet fra Norsk Rikstoto bidrar til et levende miljø med mange arbeidsplasser som hovslagere, veterinærer, trenere, stallansatte og ridelærere, og det sprer glede og skaper uforglemmelige øyeblikk for store og små i hele landet. Hestene gir ikke bare opplevelser – de blir også venner, terapeuter, miljøskapere og brobyggere.
Norsk Rikstoto understreker at dette ikke er en kortsiktig kampanje, men et langsiktig initiativ som skal fortsette så lenge det er gode ufortalte historier å formidle fra heste-Norge.
Reklamebyrået Maverix står bak både strategien og slagordet, og har dessuten utviklet en egen nettside som nå fylles med gode historier fra hele Heste-Norge. Disse er det mange av på tvers av hele landet, og Rikstoto ønsker å samle dem alle. Med særlig søkelys på temaene hestevelferd, hesteglede og norsk kulturarv.
Lise Mette Kjellberg, omdømmeansvarlig i Rikstoto, tror dette prosjektet vil føre til at alle gode hestekrefter står enda tettere sammen i utviklingen av bransjen videre. Hun oppfordrer alle til å engasjere seg.
– Vi er stolte av å vise at vårt overskudd går til å støtte så mange positive krefter. Nå skal dessuten Landbruksdepartementet dele ut 3 % av overskuddet vårt i direkte støtte til ikke-kommersielle aktører, og dermed kan vi utgjøre en positiv forskjell for enda fler, sier Kjellberg.
Den anerkjente travtreneren Heidi Moen fra Begnadalen stiller opp i kampanjen for å fortelle om betydningen av god dyrevelferd i hestesporten. Hun er opptatt av at også travhester skal få leve et mest mulig naturlig liv. Og hun mener at Norsk Rikstoto har avgjørende betydning for hele Heste-Norge.
– Hvis travsporten skulle bli borte, ville det få store konsekvenser for alle som driver med hest i Norge. Da blir det færre hovslagere og transportører, veterinærer og klinikker, utstyrsleverandører og fôrprodusenter, mener Heidi Moen.
– Alle vil merke det, så jeg tenker at det er viktig at vi står sammen og jobber for at det blir flest mulig hester i Norge, lyder oppfordringen fra Moen.
Allerede etter få dager ser Rikstoto svært gode resultat av kampanjen i form av delinger, positive kommentarer, oppmerksomhet både i- og utenfor bransjen, samt trafikk til nettsiden. Det brukes mye tid på innholdet og de gode historiene fra heste-Norge. Rikstoto opplever at hele bransjen stiller seg bak initiativet og ønsker og bidra. Kjellberg i Rikstoto er svært fornøyd med responsen.
– Det er tydelig at dette er et etterlengtet tiltak som virkelig forener hele heste-Norge. Responsen fra samarbeidspartnere i trav, gallopp og avslsmiljøene er utelukkende positiv og det er også gledelig å se at budskapet og kampanjen når langt bredere enn bare i kjernen av bransjen. Det er tydelig at vi evner å forene alle som er glad i hest og som utgjør de gode hestekreftene, og de er det heldigvis svært mange av, avslutter en tydelig fornøyd Kjellberg.
Se nettside med profilfilm her
I kommunikasjonshuset og reklamebyrået Maverix har vi samlet usedvanlig erfarne reklamefolk og journalister, strateger og rådgivere, utviklere og designere. Dermed kan et effektivt team lage kommunikasjon og store kampanjer med en tydelig rød tråd i alle tenkelige kanaler, og komme raskt på lufta med virkemidler som skaper vekst.
En maverick følger ikke opptråkkede stier, men finner nye veier til målet. Kreativitet er ikke et mål i seg selv, men et virkemiddel for å skape vekst og sterke resultater. I Maverix følger vi ikke nødvendigvis boka eller etablerte sannheter, men utfordrer både oss selv og kundene for å skape verdier. Vi har kontorer i både Oslo og Bergen.