96,55 % av alt

innhold får null organisk

trafikk fra Google 

  • Hjem
  • SEO
  • 96,55 % av alt innhold får 0 organisk trafikk via Google

Visste du at mesteparten av alt innholdet vi legger ut på det endeløse internettet, får null trafikk fra Google? Nesten alt som publiseres, er altså produsert for søppelbøtta... 

Hver eneste dag publiseres det endeløse mengder innhold, som ingen oppdager eller leser. 

Av Maverix-redaksjonen
hello@maverix.no

Ifølge tall fra Ahrefs (et ledende og brukervennlig verktøy for søk og analyse, som vi i Maverix benytter oss av daglig) lanseres det ufattelige 10 millioner nye sider eller artikler hver 24. time. Det blir 1 milliard nye sider eller artikler hvert kvartal... 

Content Explorer

Men hvor mye av alt dette innholdet får faktisk gratis distribusjon og organisk trafikk fra Google? 

For å finne svaret på dette, gikk Ahrefs gjennom hele databasen fra sitt eget Content Explorer-verktøy (som inneholder om lag 14 milliarder sider) og studerte hvor mange sider som faktisk får trafikk fra organisk søk – og hvorfor. Eller hvorfor ikke. 

Tallene som kom fram sier ganske mye om kampen for å bli digitalt synlig i en stadig mer fragmentert verden.

3,45 % stikker av med alt

Svaret var altså 96,55. Som på mange andre områder i livet, tar vinnerne det meste. Av de resterende 3,45 prosentene må over halvparten nøye seg med et sted mellom ett og ti månedlige besøk via verdens største søkemotor. Det er med andre ord en svært liten kake av innhold som må dele på all oppmerksomheten Google gir dem. Andre undersøkelser har vist lignende tall, om enn ikke like høye. 

Les alt om studien fra Ahrefs og gå i dybden på funnene de har gjort. Eller få kortversjonen her hos oss: 

Tre hovedgrunner til at du ikke fins i Google-søk: 

Om du er blant dem som har publisert innhold som ingen leser, så er det altså tre hovedgrunner til dette (om vi hopper over mer banale årsaker som at nettsiden din ikke er indeksert. Da kan du kanskje finne svaret her hos Google sin troubleshooting): 

1. Det er ingen som søker etter temaet ditt 

Hvis ingen søker etter temaet ditt, vil du ikke få noen søketrafikk – selv om du rangerer som nummer 1 av Google. Dette er grunnen til at nøkkelordundersøkelser er så viktige. Du kan ikke bare anta at folk søker etter nettopp det du vil snakke om. Du må faktisk gjøre jobben og sjekke dataene og at det fins etterspørsel etter det du vil snakke om. 

2. Siden din har ingen backlinks 

Backlinks er en av Googles tre viktigste faktorer for rangering, så det er sannsynligvis ingen overraskelse at det finnes en tydelig sammenheng mellom antall nettsteder som lenker til en side og mengden trafikk den får. Ja, som du sikkert vet, å skaffe backlinks er tidkrevende og litt kjedelig, men det må gjøres. Og som du også sikkert vet, det er stor forskjell på kvaliten på backlinks. Å skaffe backlinks fra domener med høy DR (domenerating) får virkelig fart på sakene. 

3. Siden bommer fullstendig på søkeintensjonen 

Google ønsker (selvfølgelig) å gi brukerne de mest relevante resultatene for et søk. Kort sagt forstår Google om de som søker, er i undersøkelsesmodus, eller om de er kjøpsmodus. Det betyr at innholdet ditt må treffe på hensikten til søket. Hvis ikke vil Google anse deg som helt irrelevant 

Men alt håp er ikke ute. For hvis du har sider med mange verdigfulle og relevante backlinks, men ingen eller liten organisk trafikk, kan løsningen faktisk ligge rett foran deg.

Du kan legge en strategi for å re-optimalisere søkeordene, søkefrasene og innholdet ditt og oppnå en rask SEO-gevinst. 

Les mer

DesignDigitalX Machina

700 meter inne i fjellet skapes det teknologisk magi

Vil du vite mer om SEO?

Marius Vestlien Hansen

SEO & SEM Lead

marius@maverix.no

MAVERIX Oslo

Aker Brygge,
Grundingen 6
0250 Oslo

MAVERIX Bergen

Vaskerelven 39
5014 Bergen

Offisielle partnere

Sertifiseringer

Google Ads, Analyse, Grafisk Design, UX/UI Design, Kommunikasjon & PR, Digital markedsføring