Det er uendelig mange ulike CMSer å velge mellom på markedet. Ikke minst etter den store overgangen som nå pågår til moderne headless-løsninger.
Av Maverix-redaksjonen
hello@maverix.no
Det er flere store fordeler med et headless cms, sammenlignet med en mer tradisjonell (monolittisk) løsning:
Du sparer tid på manuell og demotiverende innholdsadministrasjon. Minst 70 prosent, ifølge våre tall.
Du får den beste brukeropplevelsen på alle kanaler, både for dine ansatte og for kundene dine.
Du kan gjenbruke og blande innhold på tvers av plattformer, uten å måte lage ulike versjoner av bilder og video.
Med et headless CMS holder du deg et langt skritt foran konkurrentene og du er alltid i forkant av utviklingen av nye plattformer og enheter.
Du forbedrer selskapets markedsføring og SEO-operasjonen din blir mer effektiv.
Hvis du synes disse fem konkrete fordelene er verdt å utforske og mener at headless kan være veien videre for ditt selskap, bør du også være oppmerksom på de spesifikke funksjonene et headless-system bør tilby i hverdagen.
Etter hvert som overgangen fra tradisjonelle og monolittiske systemer til mer framtidsrettede headless-løsninger for e-handel eller markedsføring tiltar i styrke, øker også antallet leverandører som hevder å ha den beste løsningen for deg.
I tillegg til å avsjekke dine egne behov, bør du sørge for at uansett hvilket e-handels-CMS du velger, så oppfyller det alle kriteriene i denne sjekklista:
Selv om alle headless-systemer er API-drevet, skiller noen seg ut. Se etter et system som tilbyr ubegrensede API-forespørsler. Prøv å finne CMSer med en fremtidsrettet løsning for API-er. Et eksempel på dette kan være å inkludere GraphQL API i tillegg til de vanlige REST API-ene.
Dette er et av de viktigste punktene. For enhver medarbeider er det helt avgjørende for et CMS å ha en solid visuell editor, slik at journalistene og innholdsprodusentene dine kan se hver eneste lille endring før de publiseres. En god visuell editor lar teamet ditt redigere nettstedet mens de navigerer i det. Og ikke minst: La de jobbe i det samme innholdet samtidig.
Siden enhver e-handelsvirksomhet eller markedsfører krever et høyt antall produktbilder, er det viktig å velge et system med effektiv bildeoptimalisering. Her snakker vi om størrelse på filer og lastetid. Du bør se etter et CMS med en integrert bilde- og videotjeneste som kan tilby deg øyeblikkelig bildebehandling og, enda viktigere, en raskt lastende nettside/app for kundene dine.
Et nytt CMS bør ha internasjonaliserings- og lokaliseringsmuligheter. Eller språkversjonering og markedstilpasning som det også kalles. Hvis produktene dine skal markedsføres eller tilbys i ulike markeder, bør et egnet CMS tilby funksjonalitet for ulike språk, samt enkel integrasjon av oversettelsesverktøy. Dette innebærer blant annet at identiske produkter eller artikler på ulike språk, lenkes sammen, slik at man kan gjøre endringer på alle språk i en og samme operasjon.
Hvis du vil at innholdet ditt skal publiseres på et spesifikt og planlagt tidspunkt, bør du velge et CMS som tilbyr planleggingsfunksjoner. Personlige tilbud til kunder og målrettede kampanjer blir svært enkle å gjennomføre og administrere hvis CMS-et ditt har denne funksjonen.
Et moderne CMS må kunne tilby et fullstendig tilpasset brukergrensesnitt for dine markedsførere og innholdsprodusenter. Tilpassede felttyper innebærer muligheten til å utvide redigeringsgrensesnittet med egne plugins og egen funksjonalitet.
For å drifte et pålitelig produksjonsmiljø er det avgjørende å kunne definere ulike stadier, slik at man kan teste innholdet før det publiseres. Et moderne CMS lar deg tilbakestille endringer med ubegrenset versjonshistorikk, slik at eventuelle feil enkelt kan rettes opp.
For å forbedre kommunikasjonen og produktiviteten – og ikke minst sluttresultatene – bør et CMS tilby sanntidssamarbeid, som felles redigering av dokumenter, kommenteringsfunksjoner og oppgavestyring eller -løsning.
Et godt dokumentert system sørger for at migreringen av innhold blir så enkel som mulig. Teamet ditt vil raskt kunne løse eventuelle problemer i fremtiden hvis systemleverandøren tilbyr grundig dokumentasjon av løsningen.
Og sist, men ikke minst...
Ikke alle løsninger på markedet tilbyr like komplette sikkerhetslønsinger. Noen av funksjonene du bør se etter er tvungen tofaktorautentisering, S3-sikkerhetskopiering og detaljert tilgangskontroll.
En av løsningene som fyller alle disse 10 kravene i sjekklisten, er Storyblok. Dette CMSet gir deg økte konverteringsrater, raskere innlastingstider og høyere trafikk på dine e-handelsnettsteder.
Les mer om e-handel og Storblok
Last ned Storybloks håndbok for CMS for ecommerce: The New Era for eCommerce CMS – Tell better stories